Průvodce po Alpách

Similaun (Ötztalské Alpy)
www.horyvkapse.cz

Similaun (Ötztalské Alpy) 2006

Pro zobrazení obrázků v plné velikosti klikejte na jejich náhledy.

Similaun
Vrcholový hřebínek a vrchol Similaunu
    Similaun (3606 m.n.m.) je pátý nejvyšší vrchol Ötztalských Alp. Leží v Tyrolsku přesně na hranici Rakouska a Itálie tak trochu zapomenut ve stínu nedaleké a mnohem navštěvovanější Wildspitze. Kousek od chaty Similaunhütte, která je výchozím bodem pro výstup na Similaun, se nachází kousek pod sedlem Hauslabjoch ve výšce 3210 m.n.m. místo, kde byla v roce 1991 nalezena v ledu mumie člověka z doby bronzové pojmenovaná Ötzi.

V úterý 5.9. 2006 mám budíček ve 3:15 ráno. Jsme celkem čtyři a než se posbíráme do auta tak nám to zabere asi půl hodinky. Ve 3:45 vyrážíme Já, PJ, José a Špak z Třebíče směrem na Rakousko. Trasa Třebíč - Dolní Dvořiště - Linz - Salzburg - Innsbruck - Oetz - Sölden - Vent měřila cca 630 km a zabrala nám asi 8 hodin.
Na parkovišti ve Ventu (1896 m.n.m.)
Je jen potřeba si za Söldenem v údolí Ötztal hlídat odbočku doprava na Vent, kterou lze snadno přehlédnout. Do Ventu (1895 m.n.m.) dorážíme kolem poledne. Většina parkovacích míst je rezervována pro hotelové hosty a tak bereme za vděk placeným parkovištěm. Tato legrace nás stojí 4€/den. Ve 12:15 máme nabaleno, přezuto a převlečeno. Projdeme Ventem a vyrážíme po značené cestě č. 923 do údolí Niedertal.
Cesta údolím Niedertal k Martin Busch Hütte, v pozadí Similaun (3606 m.n.m.)
Nejdříve prudce stoupáme po sjezdovce. Pak se stoupání sice zmírní, ale i tak následuje docela dlouhá a úmorná cesta na Martin-Busch Hütte. Sluníčko do nás pere a po brzkém vstávání a osmi hodinách jízdy autem se začíná projevovat únava. Cesta z Ventu na Martin Busch Hütte (2501 m.n.m.) trvá necelé tři hodiny a my tam dorážíme v 15:00. Jsem docela rád, že už dál nejdeme. Původně jsme sice chtěli přespat až Similaunhütte, ale ta je na tuto noc plně obsazena. Díky této konstalaci trávíme pohodové odpoledne relaxací s výhledem na okolní vrcholy jako je Kreuzspitze (3457 m.n.m.) a velmi fotogenický kopec jménem Mutmalspitze (3525 m.n.m.). V šest hodin zaleze sluníčko a to je signál pro nás, abysme zalezli taky. Posedíme ještě v chatě a kolem deváté uléháme na naše palandy v matrazenlageru za 15€.
Mutmapspitze (3525 m.n.m.)
Na terase Martin Busch Hütte (2501 m.n.m.), za námi Mutmalspitze (3525 m.n.m.)
Odpočinek nad chatou Martin Busch Hütte

Je středa 6.9. 2006. První pokus vstát proběhl o půl šesté. Při pohledu z okna jsme to vyhodnotili jako hloupost, protože je ještě skoro tma. Druhý pokus po šesté hodině je už úspěšnější. Od chaty odrážíme v 6:45.
Ranní přechod ledovce Niederjochferner na cestě k Similaunhütte
Z Martin-Busch Hütte na Similaun jsou dvě výstupové varianty. Jedna vede přes hřeben Marzellkamm a druhá přes Similaunhütte. My volíme druhou, pravděpodobně jednodušší variantu. Pokračujeme dále údolím Niedertal směrem do sedla Niederjoch. Prvních cca 20 min. se držíme značené cesty. Ve chvíli kdy se značka začne odklánět po úbočí doprava vzhůru pokračujeme stále podél potoka po "vyšlapané" cestě. Cesta je značena množstvím mužíků a neustále se drží potoka (máme ho po levé ruce), který nás dovede až k moréně ledovce Niederjochferner. Ledovec je holý a má v těchto místech jen mírný sklon a tak ani nenasazujeme mačky. Přejdeme tedy ledový kousek a napojujeme se na původní značenou cestu těsně pod chatou. Na chatu Similaunhütte (3019 m.n.m.) v sedle Niederjoch dorážíme v 8:20, což znamená, že nám cesta z Martin Busch Hütte trvala asi jedna a půl hodiny. Před chatou dáme nějakou snídani a protože na dnešní noc už nemají takovej nával, tak si domlouváme i nocleh. Vyhazujeme z batohů věci, které nebudeme potřebovat k výstupu a necháváme je na chatě. Od chaty je to k nástupu na ledovec jen co by kamenem dohodil a zbytek došel.
Chata Similaunhütte (3019 m.n.m.) v sedle Niederjoch
Pohled od Similaunhütte směrem na jihozápad, vzadu Ortler

Cesta po ledovci Niederjochferner
    Následují nezbytné ledovcové přípravy - úvazek, mačky a lano. V 9:45 konečně nastupujeme na ledovec. První úsek ledovce je zcela bez problémů a nejsou na něm žádné výraznější trhliny. Stoupáme v podstatě přímo vzhůru až k prohlubni ve středu ledovce. Této prohlubni je třeba se vyhnout, neboť je plná thlin. Volíme pravou stranu. Stoupáme několik desítek metrů strmě vzhůru pak se stoupání zmírní. Na zlomu je třeba se držet pokud možno v pravo u skalního hřebenu, neboť i zde je několik větších trhlin, kterým je záhodno se vyhnout. My už máme ledovec bez sněhu a tak jsou krásně viditelné. Po zdolání tohoto místa následuje bezproblémový výstup po vyšlapaných cestách až k úpatí předvrcholu Similaunu. Toto místo přímo vybízí k odpočinku a my jsme nenechali dlouho přemlouvat. Za pěkného počasí, jako jsme měli my, je odtud krásný výhled.
Malé osvěžení na ledovci Niederjochferner
Na ledovci Niederjochferner – v pozadí vyčuhuje špička Similaunu
Na ledovci Niederjochferner, v pozadí Similaun
Další postup nabízí opět dvě varianty. Buď můžete pokračovat po skalním hřebenu vzhůru, nebo si trochu zvednout hladinu adrenalinu a zvolit cestu stoupajícím ledovcovým traverzem (pozor na velkou trhlinu na kraji ledovce přímo pod traverzem). My jsme zvolili výstup traverzem a musím říci, že jsem zasekával mačky do ledu velmi poctivě. Obě cesty se potkávají na předvrcholu Similaunu. Odtud je to na samotný vršek už jen pár metrů po sice vzdušném, ale jinak nenáročném zasněženém hřebínku. Na vrchol Similaun (3606 m.n.m.) dorážíme ve 12:00.
Odpočinek pod vrcholkem Similaunu
Vrcholový kříž Similaunu
Vrcholový hřebínek a vrchol Similaunu

Pohledy ze Similaunu:
na západ
Pohled ze Similaunu na západ, v pozadí Weißkugel (3739 m.n.m.)
na sever
Pohled ze Similaunu na sever do údolí Niedertal, v pozadí Wildspitze (3772 m.n.m.)
na východ
Pohled ze Similaunu na východ na ledovec Marzelferner a špičku vrcholu Hintere Schwärze (3628 m.n.m.)

Na obloze není ani mráček a viditelnost je snad nekonečná. Všude kolem jsou jen hory a my Similaunu děkujeme , že nás nechává si to takhle užít.
Vlevo nepříjemně strmý ledový úsek, vpravo napojení na skalnatý hřeben
Na vrcholu trávíme dobrou hodinu (vzhledem k tomu, že jsme vyrazili později tak už tam není narváno). Sestupujeme zpět na předvrchol, kde se usnášíme na tom, že adrenalinu už bylo dost a volíme setup po skalním hřebenu. Na odpočinkovém místě opět chvilku posedíme. Sestupovou trasu volíme z druhé strany centrální prohlubně ledovce, než jsme volili trasu výstupovou. Odpolední sluníčko se docela slušně snaží a ledovec docela slušně taje. Ve spodní části je tání tak intenzivní, že nemít na nohách mačky, tak jdeme po kotníky ve vodě. Sestup na chatu proběhl bez problémů a samozřejmě nemohla chybět odměna ve formě několika orosených půllitrů. Po této malé odměně jsme se ubytovali ve velmi sympatickém a útulném matrazenlageru za 16€. Na večer se zatáhlo a předpovědi místních rosniček slibovaly na další dny škaredě. Chvíli po tom co jsme ulehli se přihnala docela pěkná bouřka.
Chata Similaunhütte (3019 m.n.m.) v sedle Niederjoch
Pohled od Similaunhütte směrem na jihozápad, vzadu Ortler
Zajištěné ledové místo na cestě od Similaunhütte k Ötziho mohyle
Sponzorované odkazy:
    Ve čtvrtek 7.9. 2006 ráno vstáváme, až se nám chce a je to docela brzo. Předpovědi rosniček se nenaplnily a vypadá to opět na nadherný den. Vyrážíme kolem osmé směrem do sedla Hauslabjoch (3279 m.n.m.) k památníku slavného Ötziho.
Ötziho mohyla (3210 m.n.m.)
Pamětní deska na Ötziho mohyle

Značená cesta začíná přímo za chatou a ihned začne stoupat na skalní hřeben. Tento začátek budí dojem, že dál už to bude v podstatě po rovince. Bohužel tuto pracně nabytou výšku vzápětí opět sestoupáme. V tomto nastoleném trendu cesta pokračuje něco přes hodinu až k očekávanému památníku. Tady se zdržíme jen na pár fotek a pokračujeme (odtud už není cesta značená) do samotného sedla Hauslabjoch (3279 m.n.m.), kam dorážíme asi v 9:45. Ze sedla se otevřou nové nádherné výhledy na druhou stranu do údolí Rofental a na ledovec Hochjochferner.

Pohled ze sedla Hauslabjoch na jih, vpravo vzadu Ortler
Pohled ze sedla Hauslabjoch na jih, vpravo vzadu Ortler. V plné velikosti je panorama zde ...
Finailspitze (3516 m.n.m.) ze sedla Hauslabjoch (3279 m.n.m.)
Ledovec Hochjochferner, pohled ze sedla Hauslabjoch (3279 m.n.m.)
Ledovec Niederjochferner a vpravo Similaun ze sedla Hauslabjoch (3279 m.n.m.)
Ledovec Hochjochferner a vlevo Finailspitze (3516 m.n.m.)
Údolí Rofental a majestátní Wildspitze (3772 m.n.m.)
Pod ledovcem Hochjochferner

Opět následuje ledovcová příprava. Vydáváme se severním směrem šikmo dolů přes ledovec. Cesta není náročná, pouze ve střední části je několik trhlin. Naštěstí jsou již dobře viditelné a tak není problém se jim vyhnout. Na okraj ledovce se dostáváme kolem jedenácté hodiny a napojujeme se na značenou cestu z vrcholu Seikogel na chatu Hochjochhospitz, po které sestupujeme dolů do údolí. Sestup je, i když po pěkné cestě, docela únavný a navíc nastupuje u všech silný pocit hladu. Usedáme u jednoho z prvních potoků podporujících hlavní tok sbírající vodu z ledovce Hochjochferner a dáváme si oběd (cca 12:30). Vydatně nakrmeni pokračujeme v sestupu do údolí Rofental.

Údolí Rofental s chatou Hochjochhospitz, v pozadí vykukuje Wildspitze (3772 m.n.m.)
    Míjime chatu Hochjochhospiz (2412 m.n.m.), která leží nějakejch 50 výškových metrů nad námi a napojujeme se na značenou cestu č.902. Ta nás provede celým údolím až do Ventu a umožní nám obdivovat se nádherné krajině a soutěskám, které vytvořila voda z tajících ledovců. Cesta z Hochjochhospiz do Ventu není jen pouhým nudným sestupem do údolí, ale opravdovým zážitkem. Vede po levém okraji hluboké soutěsky, ve které divoce valí a vře ledovcová řeka Rofenache. V některých místech koukáme do stometrové hloubky pod námi a běhá nám mráz po zádech. I přes požitky, které nám dnešní den nabídl ve velké míře jsme docela utahaní.
Most přes ledovcovou říčku pod chatou Hochjochhospitz
Nejkrásnější pasáže v údolí Rofental

Do Ventu dorážíme v 16:15 a ubytováváme se v jednom místním penzionu. Cena je opět lidových 15€ a nabízí možnost sprchy a dalších civilizačních požitků. Vymydlení a navonění vyrážíme do ulic nakoupit pár dárečků našim ratolestem a provést závěrečný rozbor na terase blízké restaurace při vynikajícím Weizenbieru.

Similaun
po červené nahoru, po žluté dolů

V pátek 8.9. 2006 ráno už jen vstaneme a nezbývá nám nic jiného, než jet zase domů

Napsal: www.horyvkapse.cz
Fotky: Pavel Janoštík a Petr Janeček

Informace:
 Martin Busch Hütte (2501 m.n.m.)
   DAV, tel. na chatu: +43 / 52548130
   Pokoje: 49 míst
   Matrazenlager: 72 míst (15€ / osobu pro nečlena AV)

Similaunhütte (3019 m.n.m.)
   Soukromá, tel. na chatu +39/0473/669711
   Pokoje: 40 míst
   Lager: 30 míst (16€ / osobu pro nečlena AV)

Užitečné informace:
Web kamery v okolí: (řazeno podle vzdálenosti)
WEB kamera Obergurgl - horní stanice Steinmannbahn ... (15 km)
WEB kamera Obergurgl - Gaisberg ... (16 km)
WEB kamera Obergurgl - Hotel Edelweiss, panorama 360° ... (16 km)
WEB kamera Obergurgl - Hohe Mut ... (17 km)
WEB kamera Pitztaler Gletscher - Wildspitze ... (17 km)
WEB kamera Pitztaler Gletscher - Wildspitzbahn ... (17 km)
WEB kamera Kaunertaler Gletscher ... (17 km)
WEB kamera Kaunertaler Gletscher - panorama u Karlesjochbahn ... (18 km)
WEB kamera Kaunertaler Gletscher - spodní stanice Ochsenalmbahn ... (18 km)
WEB kamera Sölden - Rettenbachgletscher - panorama ... (18 km)
Poznámky návštěvníků:
Toto je místo pro Vaše poznámky a informace. Pokud máte i Vy nějaké zajímavé informace k tomuto místu, neváhejte a podělte se o ně s ostatními.
Facebook - přidejte informace nebo vlastní komentář k této stránce:
Přidejte se k přátelům webu Alpy.net na Facebooku:
Přidejte se ke skupině fanoušků těchto webových stránek na Facebooku a sledujte tam aktuální informace, diskutujte, ptejte se a prohlížejte fotky ostatních přátel a milovníků Alp.
 Vyberte si ubytování v Rakousku:
Pokud jste na této straně nenašli potřebnou informaci, zkuste ji vyhledat:
Google

Konverze stránky do PDF:
Tuto stránku můžete stáhnout a uložit (vytisknout) jako PDF dokument.
 Pojďte s námi:
Gosausee - Adamekhütte
na Adámka
Rezervace hotelů
Ubytování
Tyto stránky byly vybrány Národní knihovnou ČR jako kvalitní zdroj, který by měl být uchován do budoucna
a stát se součástí českého kulturního dědictví. Stránky jsou archivovány několikrát ročně a jejich záznam
je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.

This website has been chosen by the National Library of the Czech Republic as a quality resource to be preserved
for the future and become part of the Czech cultural heritage. It is archived several times a year and its record
is included in the Czech National Bibliography and the National Library catalogue.

Prezentujte se na ALPY.NET - umístěte reklamu do Průvodce po Alpách. Informace o reklamě na tomto webu naleznete zde ...

Zajímavé odkazy: Klettersteig Crazy Eddy - Silz
  © 1996 - 2024, Jiří Hrbáček - ALPY.NET                     Poslední aktualizace: 2.6.2008 E-MAIL